„Bach, Vivaldi”
Miejsce: Filharmonia Warmińsko-Mazurska
FILHARMONIA – kameralnie „BACH, VIVALDI”
Piątkowy koncert w dniu 12 października 2018 r. (godz.19.00), z cyklu FILHARMONIA – kameralnie pt. „Bach, Vivaldi” będzie prawdziwą muzyczną gratką dla miłośników wiolinistyki epoki baroku. W sali koncertowej z towarzyszeniem orkiestry kameralnej Filharmonii Warmińsko -Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego wystąpi aż ośmiu solistów. Czterech z nich zaprezentuje koncerty skrzypcowe z Czterech pór roku (Le quattro stagioni) Antonio Vivaldiego. Skrzypkowie, artyści orkiestry symfonicznej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, koncertmistrz – Michał Marcol wykona część I – Wiosna, Marta Rusiniak część II – Lato, Krzysztof Danielewicz część III – Jesień, a częścią IV – Zima, Cztery pory rokuVivaldiego zakończy Karolina Gustaw. Koncert na dwie wiolonczele g-moll Antonio Vivaldiego wykonają: Magdalena Grędzińska i Barbara Pirogowicz, na co dzień wiolonczelistki naszej Filharmonii.
Nazwisko Antonio Vivaldiego należy z pewnością do najbardziej rozpoznawanych wśród setek wymienianych na kartach podręczników historii muzyki. Zawdzięczamy to w główniej mierze arcypopularnej kompozycji jaką jest cykl czterech koncertów skrzypcowych Le quattro stagioni (Cztery pory roku). Były one częścią wydanego w 1725 roku w Amsterdamie zbioru 12 koncertów skrzypcowych Il Cimento dell'Armonia e dell'Inventione op. 8 („Spór między harmonią a wyobraźnią”), stanowiąc doskonały przykład dojrzałej formy koncertu solowego, jaką zostawiła nam w darze epoka baroku.
Oprócz doświadczonych muzyków członków naszej orkiestry symfonicznej w koncercie z towarzyszeniem orkiestry kameralnej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego usłyszymy również przedstawicieli najmłodszej generacji skrzypków – nastolatków: Adama Suskę i Wiktora Mieczykowskiego. Obaj mimo młodego wieku mają już na swoim artystycznym koncie szereg znaczących sukcesów. Młodzi skrzypkowie wykonają Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043 Jana Sebastiana Bacha. Choć zachowane materiały z zapisem tej kompozycji zostały opracowane na potrzeby serii koncertów, które Bach prowadził jako dyrektor Collegium Musicum w Lipsku i noszą datę 1730-31 przypuszcza się, iż ten popularny utwór wyszedł spod ręki Mistrza znacznie wcześniej, bo w latach 1717-1723, kiedy to był kapelmistrzem na dworze w Anhalt-Köthen w Niemczech. W 1739 r. w Lipsku, Bach dokonał transkrypcji koncertu na dwa klawesyny. Tak powstał przepiękny Koncert klawesynowy c-moll, BWV 1062. Obie wersje, skrzypcowa i klawesynowa cieszą się niesłabnącą popularnością zarówno u wykonawców jak i melomanów.
Oto kolejność koncertowa piątkowego spotkania z muzyką baroku. Antonio Vivaldi – Koncert na dwie wiolonczele g-moll RV 531, Jan Sebastian Bach – Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043, Antonio Vivaldi – Cztery pory roku (Le quattro stagioni) .
Serdecznie zapraszamy!
Program:
Antonio Vivaldi – Koncert na dwie wiolonczele g-moll RV 531
- Allegro
- Adagio
III. Allegro
Jan Sebastian Bach – Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043
- Vivace
- Largo ma non tanto
III. Allegro
Antonio Vivaldi – Cztery pory roku (Le quattro stagioni)
Koncert nr 1; E-dur, op. 8, RV 269, Wiosna (La primavera)
- Allegro
- Largo e pianissimo sempre
III. Allegro pastorale
Koncert nr 2; g-moll, op. 8, RV 315, Lato (L'estate)
- Allegro non molto
- Adagio e piano - Presto e forte
III. Presto
Koncert nr 3; F-dur, op. 8, RV 293, Jesień (L'autunno)
- Allegro
- Adagio molto
III. Allegro
Koncert nr 4; F-dur, op. 8, RV 297, Zima (L'inverno)
- Allegro non molto
- Largo
III. Allegro
Terminy
Wspierane przez iCagenda