Mon | Tue | Wed | Thu | Fri | Sat | Sun |
---|---|---|---|---|---|---|
1
|
2
|
3
| ||||
4
Data :
Poniedziałek, 4 listopada
|
5
|
7
Data :
Czwartek, 7 listopada
|
10
| |||
24
| ||||||
25
Data :
Poniedziałek, 25 listopada
|
27
|
28
|
Repertuary
Kategorie
Miejsca
Jazz W Filharmonii – Salentin & Bigband
Miejsce: Filharmonia Warmińsko-Mazurska
Hans Peter Salentin – trąbka
Orkiestra Jazzowa Filharmonii pod kierunkiem Bartosza Smorągiewicza
Janusz Ciepliński – prowadzenie
W programie koncertu znajdą się kompozycje prof. Hansa Petera, które zostały
zaaranżowane na orkiestrę jazzową (Big Band) przez saksofonistę i kompozytora Bartosza Smorągiewicza
Prof. Hans Peter Salentin – trąbka
(Hochschule für Musik Würzburg)
Co można powiedzieć o kimś, kto tworzy muzykę od ponad 30 lat?
Hans Peter Salentin, zaczął grać na trąbce w wieku jedenastu lat, studiował muzykę na Uniwersytecie Muzycznym w Kolonii w latach 1981–1986. Jego nauczycielem był m.in. Jon Eardley.
Grał między innymi z Jamesem Carterem, Chickiem Coreą, Bobem Mintzerem, Johnem Scofieldem, Mirouslavem Vitousem i Charliem Mariano. Pracował także przy produkcjach Phillipa Boa, Reinharda Fendricha, Fritza Brause, Purple Schulz, Senty Berger i wielu innych, a przez prawie 20 lat występował w zespole Harald Schmidt Show.
Bill Dobbins opisał go jako „jednego z najlepszych trębaczy współczesnej europejskiej sceny”. Jazz Podium (2008) „wyrósł na ważnego trębacza europejskiej sceny jazzowej”.
Amerykański magazyn internetowy All About Jazz porównał jego styl gry do Milesa Davisa, Nilsa Pettera Molvaera i Markusa Stockhausena.
W Jazz-Podium, czytamy, że „HPS wyrósł na czołowego europejskiego trębacza”, a w The American Jazzmagazine mozna znaleźć następującą recenzję: ,,Salentin wykorzystuje ponadto wszelkie dostępne dziś elektroniczne możliwości, aby jego trąbka tworzyła dźwięki wcześniej niesłyszane, nie rezygnując z dźwięków tradycyjnych. Jego gra i improwizacja są doskonałe, z kilkoma odniesieniami do Milesa, a także Nilsa Pettera-Molvaera i Markusa Stockhausena”. Bill Dobbins (Rochester New York, były lider Big Bandu WDR), uważa, że Saletin „to jeden z najlepszych europejskich trębaczy”.
Do chwili obecnej Hans Peter Salentin wydał 30 własnych płyt CD.
Muzyka jest dostępna na:
Amazon, I-tunes, CD Baby, Spotify, muzyka Apple
W 2003 roku został profesorem Hochschule für Musik Würzburg. Oprócz działalności dydaktycznej na uniwersytecie i koncertowania pracuje jako kompozytor.
Komponował także muzykę filmową i na kwartety smyczkowe. Do tej pory wydał ponad 30 własnych albumów.
Na jego stronie internetowej dostępna jest do bezpłatnego pobrania między innymi obszerna „szkoła improwizacji” (200 stron).
Jest kompozytorem (obecnie ponad 30 płyt pod jego nazwiskiem, partytury filmowe, muzyka na kwartety smyczkowe), a także producentem (m.in. muzyki rozrywkowej i książek dla dzieci, z muzyką i tekstem).
Spektrum muzyczne jego twórczości jest bardzo szerokie. Porusza się pomiędzy mainstreamem, swobodnymi improwizacjami i Wave Music. Jego szkoła trąbki otrzymała nagrodę German Music Editions Prize (AMA-Verlag), a na stronie głównej Salentina można znaleźć szkołę improwizacji do bezpłatnego pobrania. Od 2010 roku Salentin prowadzi wytwórnię i wydawnictwo www.Dewey Records.com Wiele jego kompozycji jest także aranżowanych na big band, a od 2015 roku jest dyrektorem artystycznym Westphalien Big Band.
Był artystą Yamaha Rec. (2003–2010). Salentin jest artystą Adamsa od lipca 2010 roku i gra wyłącznie na instrumentach Adamsa – Holandii. Działalność koncertową i warsztatową często prowadzi za granicą.
Warto szczególnie wspomnieć:
współpraca z chórem żeńskim Gavoi-Sardynia, pod kierunkiem Mauro Lisei, współpraca z Julią Sawicką-Pro Musica-Poland (m.in. „Music of Sting” z orkiestrą), a ostatnio „International Jazz Project” na Ukrainie z Laurą i Kristiną Marti oraz Jazz w Kijowie, z którymi Salentin koncertował we Lwowie, Kijowie i Odessie, projekt „Kazhargan’s World”, który połączył muzyków z całego świata (Nowy Jork, Rosja, Niemcy, Francja) w ramach projektu ukazały się 3 CD.
W 2022 roku Salentin dał koncert w Izraelu na zaproszenie Instytutu Goethego. Ehud Ettunowi udało się zaprosić Salentina do Mitzpe Ramon, gdzie odbyły się koncerty, warsztaty itp. w Tel Awiwie i Jerozolimie.
„The Jerusalem Post”, uważana za największą anglojęzyczną gazetę Izraela na świecie, poświęciła wizycie artysty całą stronę.
Kolejnym obszarem jego twórczości jest współpraca z producentem Hansem Jörgiem Schefflerem. Obecnie ukazało się ponad 10 płyt CD z tej serii „Salentin & Scheffler” poruszają się pomiędzy Trans-World-Groove, a Urban Music.
Na tych albumach pojawiają się światowej sławy muzycy. Najnowsza produkcja Salentina powstała w 2023 roku w środku rosyjskiej wojny agresywnej na Ukrainę z udziałem muzyków z Kijowa. W realizacji pomogli pianista i producent Rodion Ivanow (Kijów), Igor Zakus (bas), Eugene Uvarov (gitara) i Sergey Yuzvik (perkusja).
Ukraińsko-niemiecki projekt w środku wojny, który dzięki kompozycjom Salentina stał się płytą CD, i jest wypowiedzią na temat „aktualnej” sytuacji na Ukrainie. Płyta CD „i wszystko pomiędzy”
Salentin (2024) pracuje obecnie nad nową płytą CD inspirowaną zespołem tańca współczesnego „Komokodance”. W przygotowaniu jest 13 nowych utworów. Nawiasem mówiąc, całą muzykę Salentin można usłyszeć w Spotify i wszystkich innych mediach – / You Tube / Apple Music / Amazon Music – Jego kompozycja „Landscape” osiągnęła milion słuchaczy, co jest liczbą imponującą dla muzyka jazzowego. Dzięki swojemu długiemu doświadczeniu z szeroką gamą technik improwizacji Salentin opracował własną koncepcję.
Kursy mistrzowskie Salentina są bardzo imponującym doświadczeniem, ponieważ na swoich lekcjach wdraża on zasadę pytania i odpowiedzi, którą możne wdrożyć każdy nawet bez większego przygotowania instrumentalnego. Koncepcja ta rozwinęła się m.in. w Polsce – Cho Jazz – w Lesznie, w międzynarodowych Warsztatach Jazzowych, w Mitzpe Ramon w Izraelu, a także w Lwowie na Ukrainie i od lat stanowi ważną część warsztatów jazzowych.
Orkiestra Jazzowa Filharmonii
Orkiestra Jazzowa Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej powstała z inicjatywy Dyrektora Janusza Cieplińskiego, który po objęciu stanowiska zaprosił Bartosza Smorągiewicza do prowadzenia zespołu. Trzon grupy stanowią muzycy Filharmonii, wsparci w sekcji rytmicznej i saksofonach przez czołowych polskich instrumentalistów jazzowych.
Koncerty orkiestry jazzowej są wyprzedawane i kończą się owacją na stojąco. Zespół współpracował ze znakomitymi wokalistami jazzowymi: Patrycją Kunert oraz Wojciechem Myrczkiem, wieloletnim zdobywcą 1 miejsca ankiety Jazz Top, magazynu Jazz Forum. Oprócz koncertów w ramach programu Filharmonii, zespół występował min. Na Gali Mistrzów Sportu, czy Gali Biznesu. Pomimo, krótkiego stażu zespół charakteryzuje się najwyższym europejskim poziomem wykonawczym.
Wspierane przez iCagenda