Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
2
Data : Wtorek, 2 kwietnia
3
Data : Środa, 3 kwietnia
4
Data : Czwartek, 4 kwietnia
5
Data : Piątek, 5 kwietnia
6
Data : Sobota, 6 kwietnia
7
Data : Niedziela, 7 kwietnia
9
Data : Wtorek, 9 kwietnia
10
Data : Środa, 10 kwietnia
11
Data : Czwartek, 11 kwietnia
12
Data : Piątek, 12 kwietnia
13
Data : Sobota, 13 kwietnia
14
Data : Niedziela, 14 kwietnia
17
Data : Środa, 17 kwietnia
18
Data : Czwartek, 18 kwietnia
23
Data : Wtorek, 23 kwietnia
24
Data : Środa, 24 kwietnia
25
Data : Czwartek, 25 kwietnia
26
Data : Piątek, 26 kwietnia
27
Data : Sobota, 27 kwietnia
28
Data : Niedziela, 28 kwietnia

Bazylika Konkatedralna Św. Jakuba W Olsztynie | Feliks Nowowiejski - Znalezienie Świętego Krzyża Op. 35 Scena Trzecia: Znalezienie, Uwielbienie I Tryumf Krzyża Świętego

Koncerty
Termin: niedziela, 14 kwietnia 20:00

Miejsce: Bazylika Katedralna św. Jakuba

W dniu 14 kwietnia 2019 roku, o godz.20.00 w Niedzielę Palmową rozpoczynającą Wielki Tydzień – czas rozważania Męki Pańskiej, w Bazylice konkatedralnej św. Jakuba w Olsztynie zostanie zaprezentowane monumentalne oratorium Feliksa Nowowiejskiego Znalezienie Świętego Krzyża op. 35 – scena trzecia: Znalezienie, Uwielbienie i Tryumf Krzyża Świętego. Filharmoników warmińsko-mazurskich z towarzyszeniem solistów: Ewy Biegas – sopran, Sebastiana Szumskiego – baryton i Jarosława Ciecierskiego – organy i Chóru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie od pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Piotr Sułkowski. Przygotowanie chóru – Teresa Majka-Pacanek. 

Oratorium Znalezienie Świętego Krzyża op. 35 powstało w latach 1905–1906 i było najważniejszym dziełem berlińskiego okresu twórczości Feliksa Nowowiejskiego. Kompozytor miał wówczas 29 lat, a w dorobku już trzy potężnych rozmiarów oratoria. Autorem libretta dzieła był dr Paul Fleischer, ukrywający się pod pseudonimem Arno Herolaska, berliński przyjaciel i współpracownik Nowowiejskiego. Muzyka Nowowiejskiego jest pełna typowego dla niego rozmachu, późnoromantycznego blasku. Wyraźnie słychać w niej nawiązania do Wagnera czy nieustannie powracające echa Mahlera (chór z towarzyszeniem dzwonków przywodzący na myśl III Symfonię), a także wpływy nauczyciela Nowowiejskiego, Maxa Brucha. Jest to muzyka natchniona i pełna silnej pasji.
Oratorium Znalezienie Świętego Krzyża składa się z trzech części-scen, poprzedzonych wstępem, grywanym często jako osobny poemat symfoniczny zatytułowany Jerozolima. Już w tym monumentalnym preludium, rozpoczynającym się od akordu C-dur z oznaczeniem fortissimo possibile, słuchacze zostają wrzuceni w dźwiękowy świat pełen skrajnych emocji, marszowych rytmów oraz potężnego wolumenu orkiestrowego z wyraźnie wybijającą się blachą. Piętnastominutowa Jerozolima w pigułce streszcza dzieje narodu wybranego: najpierw wspominane są złote czasy króla Dawida, potem upadek świątyni jerozolimskiej, klamrą zaś jest toniczny motyw krzyża, pojawiający się jako symbol jedynej nadziei na odkupienie, zarówno dla Izraelitów, jak i dla słuchaczy. 

Treść oratorium przedstawia się następująco: cesarzowa Helena w uroczystej procesji udaje się na Golgotę, gdzie wita ją biskup Jerozolimy Makary. Helena opowiada kapłanowi, że jej syn, Konstantyn Wielki, miał przed bitwą objawienie świetlistego krzyża z napisem „In hoc signo vinces” („Pod tym znakiem zwyciężysz”), poprzysiągł więc, że na miejscu męki Chrystusa zbuduje świątynię. W drugiej scenie Helena ogląda odbywające się na Golgocie harce kapłanek Wenus – fragmenty obrazujące te bachanalia „w rytm osobliwego krakowiaka macabre”, jak pisze Marcin Gmys, należą do najbardziej porywających ustępów twórczości Nowowiejskiego. 
Scena trzecia Znalezienie, Uwielbienie i Tryumf Krzyża Świętego, której w całości wysłuchamy podczas koncertu, ukazuje trud przekopywania skał Golgoty w poszukiwaniu prawdziwego krzyża Jezusa. Znalezione zostają trzy krzyże, dwa z nich należą do łotrów straconych wraz z Chrystusem. Prawdziwy krzyż Zbawiciela udaje się rozpoznać dzięki temu, że ożywa dotknięty nim nieboszczyk. Wówczas chór wznosi radosną pieśń. To w tej właśnie scenie usłyszymy jeden z najbardziej natchnionych momentów w twórczości Feliksa Nowowiejskiego: utrzymany w As-dur, tonacji wiary, motet Parce Domine śpiewany przez chór a capella. Opracowanie melodii średniowiecznej antyfony jest w rozbuchanym, wielobarwnym oratorium chwilą kontemplacyjnego wyciszenia. 
Koncert realizowany jest pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Zapraszamy do Bazyliki konkatedralnej św. Jakuba w Olsztynie – 14 kwietnia 2019 r., o godz.20.00

 

Niedziela 14 kwietnia 2019 roku, godz. 20. 00  
Bazylika konkatedralna św. Jakuba w Olsztynie

Feliks Nowowiejski – Znalezienie Świętego Krzyża op. 35  
oratorium na alt, baryton, chór mieszany, orkiestrę symfoniczną i organy
- scena trzecia: Znalezienie, Uwielbienie i Tryumf Krzyża Świętego

Piotr Sułkowski – dyrygent
Ewa Biegas – sopran
Sebastian Szumski – baryton
Jarosław Ciecierski – organy
Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
(przygotowanie chóru – Teresa Majka-Pacanek)
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

Koncert jest realizowany pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl 
promującego wykonawstwo muzyki polskiej. 

 

źródło wydarzenia
Adres
Stanisława Staszica, 11-041 Olsztyn, Polska

 

Mapa


Wspierane przez iCagenda

 

CoGdzieKiedy,
Olsztyn,
Warmińsko-Mazurskie
Polska

Telefon: 504 707 227
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Strona: www.cogdziekiedy.olsztyn.pl

O Nas

Portal informacyjny miasta Olsztyna. Znajdziesz tutaj informacje o spektaklach, filmach, koncertach, wystawach i wielu innych wydarzeniach odbywających się w naszym mieście.

W zasadzie nie zajmujemy się polityką, ani codziennymi informacjami skandalizującymi. Jednak czasem możemy zrobic odstępstwo od tej reguły.

Wtorek, 23.04.2019